روش مطالعه دروس فلسفه و منطق

مقالات آموزشی

روش مطالعه دروس فلسفه و منطق

هدف علم منطق آموزش شیوه های صحیح  اندیشیدن وتقویت مهارت تفکر و شیوه های مقابله با خطاهای فکری است که همه ی این مهارت ها پیش زمینه ای است تا شما بتوانید موضوعات  فلسفه را بهتربفهمید. فلسفه یعنی پرسشگری  یا چطور پرسیدن و منطق یعنی چطور به پاسخ صحیح رسیدن .پس برای درک بهتر  به این  دو ،در کنار هم نیاز داریم . منطق ساختاری قانونمند دارد  و درسی است که پیش از آنکه نیازمند حفظ کردن باشد نیازمند فهمیدن است.
درس منطق نیازمند تمرین و کسب مهارت است بنابراین لازم است تمرین های کتاب با دقت کافی انجام شود . حل تمرینات کتاب درسی مهم ترین بخش در این درس است چون پایه ی فهم مطالب کتاب قرار می گیرد . صرفا اکتفا کردن به کتاب درسی کافی نیست و باید تست بزنید.ابتدا متن درس را خوب بخوانید و بعد هر آنچه را که متوجه می شوید خلاصه نویسی کنید . برای فهم بیشتر مطالب به درسنامه ی کتاب های کمک آموزشی مراجعه کنید و نکات مهم آنها را وارد خلاصه نویسی های خود کنید . تست ها را بزنید و به سراغ تحیل کردن آنها بروید . در این درس مخصوصا در مباحث سخت کیفیت تست زدن و تحیل از تعداد تست ها مهم تر است. دروس فلسفه در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسند اما هر جمله ی کتاب می تواند یک نکته ی کنکوری باشد . بعد از آنکه متن کتاب را خواندید شروع به خلاصه نویسی کردن کنید و سعی کنید طی فرایند آن مطالب را عمیقا درک کنید .بنظر من برای این درس خلاصه نویسی به تنهایی کافی نیست و شما به حاشیه نویسی نکات هم احتیاج دارید پس بعد از تست زدن و تحلیل کردن آنها نکات مربوط به هر بخش را کنار آن در کتاب وارد کنید . برای مثال شما در درس 5 فلسفه ی یازدهم در ظاهر یک گزارش از دادگاه سقراط را دارید اما در کنکور همیشه سوالاتی ازین درس مطرح می شود که شما به هر چهار گزینه شک کنید .

منابع مطالعاتی

چالش‌ها

دانش‌آموزان قوی

در این درس سوالات ساده را برای خود پیچیده می کنند و خیلی راحت آن ها را از دست می دهند .بعضی اوقات هم به دام بی دقتی مخصوصا در درس منطق می افتند . فرامشی هم که نتیجه ی توهم یادگیری است گاهی به سراغ آنها می افتد . آزمون دادن بهترین راه حل برای این است که شما درگیر توهم یادگیری نشوید .

دانش‌آموزان متوسط

فقط متن را حفظ کرده اند و در آن کنکاشی نداشته اند .در نتیجه به سوالات ابهام دار پاسخ می دهند. اگرخلاصه نویسی های این دانش آموزان بانظم و دقیق باشد و اگر تست ها را خوب تحلیل کنند . می توانند قدرت استنتاج و استدلال خود را بالا ببرند .

دانش‌آموزان ضعیف

در این درس دائما ازین شکایت دارند که مطالب را نمی فهمند و مطالب برای آنها سنگین است . این دانش آموزان ساعات بدی را برای خواندن این درس انتخاب می کنند و تمرکز کافی ندارند . یکی از روش ها برای بهتر فهمیدن موضوعات این است که فرض کنید شما معلم هستید و باید مطلب را برای یک دانش آموز به صورت ساده توضیح بدهید .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید