روش مطالعه درس گسسته

PicsArt_11-27-05.25.21
مقالات آموزشی

روش مطالعه درس گسسته

گسسته ، درسی است با مطالبی ساده . ولی در عین حال دارای تنوعی بی اندازه در طرح سوال!
این درس به همراه درس جبر و احتمال ، به عنوان درس پایه ی خود در آزمون سراسری ، حدود ۱۳ تا ۱۴ پرسش را به خود اختصاص داده است.

در ادامه میپردازیم به بودجه بندی مباحث گسسته در کنکور که میتوان با توجه به بودجه بندی سوالات مطرح شده ، وقت مناسبی را با توجه به تعداد سوالات هر مبحث ، به آن اختصاص داد و با اختصاص دادن وقت وتوجه بیشتر بر مباحث پرتکرار ، نتیجه مطلوب تری در این درس کسب نمود.

روش مطالعه

جهت کسب نتیجه بهتر در درس گسسته ، میتوان آن را به 3 بخش اصلی تقسیم کرد:

بخش اول : گراف

بخش دوم : نظریه اعداد

بخش سوم : ترکیبیات

بخش اول : گراف

معمولاً ، در آزمون سراسری از نخستین مبحث ریاضیات گسسته ، یعنی «گراف» ، ۲ تست طرح می شود. آسان ترین بخش کتاب است و  پیشنهاد میشود که ابتدا مفاهیم اصلی رو خوب بخوانید و یاد بگیرید  و برای تمرین ، مستقیم به سراغ تست های سراسری بروید . چون در این فصل هیچ منبعی بهتر از تست های کنکور وجود ندارد . در ابتدا تست ها را به صورت آموزشی- تحلیلی حل کنید ، سپس با نگاه کردن به جواب از درست بودن راه حل خود مطمئن شوید و وقتی به تسلط کامل رسیدید ، تست ها را بصورت زماندار و متناسب با زمانبندی استاندارد کنکور حل کنید.

بخش دوم : نظریه اعداد

بخش دوم «نظریه اعداد» است که معمولاً ۳ تست از تست ­های آزمون سراسری را به خود اختصاص می­دهد.

اگرچه مبحث نظریه­ ی اعداد ، قسمت گسترده ­ای از علم ریاضیات را به خود اختصاص داده است ؛ ولی سابقه­ ی طرح پرسش از این مبحث در آزمون سراسری نشان می­دهد که، طراحی­ ها در چهارچوب و قالب خاصی صورت میگیرد. توجه داشته باشید که مهم­ترین بخش این مبحث ، «هم نهشتی» است که باید دقیق مطالعه شود  زیرا تقریباً ۲ تست از ۳ تستی که در این مبحث مطرح می­شود به هم نهشتی اختصاص دارد.

مطالعه­ ی مطالب مربوط به «معادله ی سیّاله» در این قسمت از اهمیت خاصی برخوردار است.

با توجّه به این که از قسمت­های دیگر نظریه اعداد معمولاً ۲ تست مطرح میشود، توصیه می­کنیم از قسمت «مبنا» و «ب م م» و «ک م م» تست­های بیشتری حل کنید(از این مبحث ، ۱۶ بار در کنکورهای اخیر ، تست مطرح شده است.). به دلیل اهمیت مبحث نظریه اعداد، باید در این موضوع نسبت به مبحث گراف، تست­های بیشتری زده شود.

به عنوان یک نکته­ ی کلّی، تمرین­ های کتاب درسی را فراموش نکنید. در بخش اول نظریه­ ی اعداد که مفاهیم مربوط به ماکسیمـم و مینیمـم مطرح میشود، باید به دقت مطالعه شود؛زیرا در این بخش نکات تستی و مفاهیم مهمی وجود دارد که درتست­ ها دیده شده است.

بخش سوم : ترکیبیات

بخش سوم ، مبحث «ترکیبیات» است که معمولا 2 الی 4 تست از این بخش طرح میشود که تست های ساده ای هستن و پاسخگویی به آنها کار دشواری نیست .
نکته جالب این بخش ،  تست های مطرح شده از آن در کنکور های اخیر است که شباهت بسیاری به تمرین های کتاب درسی دارد و با حل کردن تمارین کتاب و تسلط بر آن ، میتوانید شانس خود را برای پاسخگویی به سوالات این بخش ، بالا ببرید.

نکاتی برای حل بهتر تست های گسسته

1) مطالعه ی دقیق کتاب درسی به همراه جزوه ای که معلم تدریس کرده و حل و بحث تمرین های کتاب و جزوه باید به صورت کامل انجام شود.
2) حل تست های فراوان در درس ریاضیات گسسته نقش اساسی دارد و به فهم مطالب و بر طرف شدن نقاط تاریک درس کمک می کند.
3) بررسی اشکالاتی که در تست های گذشته داشته اید،هم به سرعت حل تست های آینده کمک می کند و هم اشکالات موجود را برطرف خواهد نمود. به همین دلیل توصیه میکنیم بعد از یک سری تمرین ، تست های قبلی را مجدداً رفع اشکال کنید.
4) تست های آزمون سراسری بهترین راهنما در مورد نوع نگرش به این قسمت خواهند بود . بنابراین بعد از حل تعداد قابل توجهی تست آموزشی، حتماً به پاسخ گویی تست های آزمون های سراسری سال های قبل بپردازید تا ارزیابی مناسبی از خود به دست آورید.

منابع مطالعاتی

دانش‌آموزان ضعیف

دانش‌آموزان متوسط

دانش‌آموزان قوی

میتوانید با مراجعه به پیج اینستاگرامی ما به نشانی golenaz ebrahimi@ از مطالب بیشتری بهره مند شوید .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید