لیسانس به پزشکی – صفر تا صد لیسانس به پزشکی از شرایط قبولی تا نمره و درصد لازم

لیسانس به پزشکی
مقالات آموزشی

لیسانس به پزشکی – صفر تا صد لیسانس به پزشکی از شرایط قبولی تا نمره و درصد لازم

همه چز در مورد آزمون لیسانس به پزشکی

در سال های اخیر شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی یک فرصت خوبی برای کسانی است که به رشته پزشکی علاقه داشته و ازطریق کنکور سراسری نتوانستند در این رشته پر طرفدار قبول شوند . برای شرکت در این آزمون کافی است شما دیپلم ریاضی یا تجربی ، مدرک لیسانس و شرایط دیگری که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم را داشته باشید .  این آزمون هر ساله طی دو مرحله برگزار میشود . مرحله اول این آزمون به صورت کتبی بوده و میزان دانش داوطبان را میسنجد و مرحله دوم آن شامل مصاحبه حضوری میباشد . ظرفیت پذیرش در این آزمون کم بوده و سطح رقابت در آن بسیار بالا است . بنابرین افرادی که قصد شرکت در این آزمون و پذیرش در رشته پزشکی را از طریق آزمون لیسانس به پزشکی دارند بهتر است از سال آخر دوره کارشناسی برای مطالعه برنامه ریزی کنند . شرکت کنندگان در صورت قبولی در این آزمون از ترم 4 پزشکی  به طور رسمی همراه دیگر دانشجو ها به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده علوم پزشکی تهران میپردازند .

لیسانس به پزشکی

شرایط شرکت در آزمون لیسانس یه پزشکی

قبل از ورود به هر مقطع ، رشته و یا کاری بهتر است تمامی جوانب آن را سنجیده و بعد اقدام کنید. شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی شرایط و ضوابطی دارد که در مرحله اول باید بررسی کرده و به این نتیجه برسید که  آیا این شرایط را دارید یا خیر ؟ این آزمون برخلاف باوری که بین اکثر افراد وجود دارد آزمون چندان ساده ای نیست و دشواری ها و شرایط مربوط به خود را دارد .

شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی

  1. متفاضیان شرکت در این آزمون باید فارغ التحصیل مقطع کارشناسی پیوسته و یا نا پیوسته یکی از رشته های دانشگاهی باشند  ( نوع دانشگاه اعم از آزاد و یا پیام نور اهمیت ندارد ) . هم چنین هیچ الزامی در اینکه دانشجوی چه رشته ای باشند وجود ندارد . دانشجویان سال آخر کارشناسی هم میتوانند در این آزمون شرکت کنند اما زمان ثبت نام حتما باید گواهی تایید شده معدل خود را اسکن کنند .
  2. شما حتما باید دیپلم تجربی و یا ریاضی داشته باشید . بنابرین با دیپلم انسانی ، معارف و یا هنر شانس شرکت در این آزمون را از دست میدهید .
  3. حداکثر سن داوطلبان درزمان ثبت نام آزمون ۲۷ سال می باشد. ( مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی به این حداکثر اضافه خواهد شد)
  4. فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و دکتری تخصصی از دانشگاه های دولتی و آزاد اجازهثبت نام در این آزمون را ندارند.
  5. معدل کل مدرک دیپلم داوطلب باید 18 و یا بالاتر باشد.
  6. داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر که در ادامه نام برده می‌شود
  7. داشتن معدل کارشناسی ۱۶ و بالاتر (در این خصوص برای دانشجویان استعداد درخشان تبصره هایی در نظر گرفته شده است که این افراد می بایست این موارد را به درستی مطالعه نمایند.)

آیین نامه استعداد های درخشان

  • افرادی که در کنکور سراسری در زیرگروه علوم تجربی توانسته باشند رتبه زیر 500 کشوری کسب نمایند
  • افرادی که موفق به کسب مدال طلا، نقره و یا برنز کشوری در المپیادهای علمی شده‌اند. ( با معرفی وزارت آموزش و پرورش)
  • نفرات اول تا سوم جشنواره رازی، جشنواره‌های خوارزمی (در حوزه علوم پزشكی) با معرفی وزارت بهداشت و گروه غیرپزشكی با معرفی وزارت علوم
  • افرادی که دارای اختراع ثبت شده هستند. (به تایيد معاونت تحقيقات و فناوری )
  • افراد برگزیده المپيادهای علمی دانشجویی
  • دانشجويان پژوهشگر برجسته به تاييد شورای پژوهشی دانشگاه
  • دانشجويان نمونه كشوری گروه پزشكی با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و رشته‌های غير پزشكی با معرفی وزارت علوم
  • افراد دارای مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی می‌توانند بدون شرکت در آزمون کتبی وارد مرحله مصاحبه شوند و برای افرادی که مدال نقره و برنز به دست بیاورند کسب حداقل 90 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون کتبی، ضروری می‌باشد .

زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی

زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی سال 1403 _ 1404 بر اساس اعلام رسمی از 2 دی ماه تا 11 بهمن 1403 میباشد . متقاضیان شرکت در این آزمون باید در زمان اعلام شده فرم ثبت نام آزمون را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز خود را در سایت education.tums.ac.ir بارگذاری کنند .

آزمون لیسانس به پزشکی سخته یا آسون ؟

پاسخ این سوال بستگی به خود شما دارد . اگر تصمیم خود را به طور جدی گرفته اید و قصد دارید در این آزمون شرکت کرده و قبول شوید پس باید از سال آخر دوره کارشناسی برای مطالعه و تست زنی زمان بگذارید ، حجم مطالب در این آزمون زیاد است و دشواری آن تا حدودی با آزمون علوم پایه دانشجویان پزشکی در دانشگاه برابری میکند .

لیسانس به پزشکی

منابع آزمون لیسانس به پزشکی

  • آناتومی گری ، اسنل
  • بافت شناسی پایه جان کوئیرا
  • بیوشیمی
  • جنین شناسی لانگمن
  • ویروس شناسی
  • ژنتیک
  • فیزیولوژی
  • ایمنی شناسی
  • میکروب شناسی
  • فیزیک پزشکی
  • جامعه شناسی و روان شناسی مقدماتی
  • مهارت های استقلال و تفکر نقاد

در صورتی که قصد قبولی رشته پزشکی در دانشگاه تهران را از طریق آزمون لیسانس به پزشکی دارید باید برنامه ریزی اصولی ، استمرار و تلاش بی وقفه داشته باشید . منابع این آزمون ، دروس ساده ای نبوده و هر کدام از آنها حجم بالایی از مطالب را دارند . بنابرین مطالعه ، مرور و به یاد داشتن آنها نیاز به تلاش بی وقفه و روحیه ای خستگی ناپذیر دارد .

مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی

همان طور میدانید آزمون لیسانس به پزشکی هر ساله در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه برگزار میشود . در مرحله اول شرکت کنندگان  به لحاظ علمی بررسی میشوند و درصورتی که نمره لازم را در این مرحله کسب کنند برای انجام مصاحبه تخصصی دعوت میشوند .

سوالات عمومی مصاحبه لیسانس به پزشکی

  • توضیحاتی در خصوص خمس و زکات، حج و جهاد
  • سوالات روانشناسی جهت شناخت خصوصیات فردی
  • سوال در مورد فعالیت های پژوهشی داوطلب در ترجمه و نوشتن مقالات و متون علمی

سوالات تخصصی آزمون لیسانس به پزشکی

  • سوالات کاربردی و ترکیبی در خصوص تحصیلات فرد
  • علایق، مقالات و کارهای تحقیقاتی و یا حتی ترجمه ها
  • سوالاتی در خصوص اصطلاحات تخصصی رشته مورد تحصیل

کدام دانشگاه ها در ایران از لیسانس به پزشکی دانشجو میگیرند ؟

این آزمون برای اولین بار در 23 اسفند سال 1386 به صورت آزمایشی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد . از همان دوره تا به امروز تنها دانشگاهی که در ایران از این طریق دانشجو میپذیرد دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد . هر چند در دستورالعمل اجرای آن به دانشکده های پزشکی شهید بهشتی ، ایران ، شیراز و تبریز هم ابلاغ شده است .

ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی 1403 

این آزمون هر ساله متقاضیان زیادی داشته اما ظرفیت پذیرش در آن بسیار کم است و رقابت سنگینی میان شرکت کنندگان آن برقرار است . از میان شرکت کنندگان این آزمون فقط 10 الی 20 نفر آن به مصاحبه حضوری دانشگاه تهران دعوت میشوند . در حال حاضر در ایران فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق آزمون لیسانس به پزشکی دانشجو جذب میکند.

 (برای آشنایی با رشته پزشکی و واحد های درسی مربوط به آن میتوانید این مقاله را مطالعه کنید . )

مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی

  1. پرداخت الکترونیکی هزینه شرکت در آزمون
  2. برگ ثبت نام تکمیل شده + الصاق یک قطعه عکس 4*3
  3. بارگذاری مدرک معتبر جهت ارائه معدل کل دیپلم
  4. بارگذاری مدرک معتبر جهت ارائه معدل مقطع کارشناسی
  5. ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد ارائه مدرک پایان طرح نیروی انسانی و یا معافیت از این خدمت. ( برای افرادی که مشمول گذراندن طرح نیروی انسانی می‌باشند.)
  6. ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی

آزمون زبان لیسانس به پزشکی

یکی از مهم ترین مدارکی که در زمان ثبت نام این آزمون باید در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور آپلود کنید ، مدرک زبان معتبر و مورد قبول زبان است . در جدول زیر آزمون های مورد قبول و حداقل نمره لازم ثبت شده است . در صورتی که دانشجوی در حال تحصیل در هر رشته ای میباشید و قصد برنامه ریزی و شرکت در این آزمون را دارید بهتر است خواندن زبان انگلیسی را به طور تخصصی شروع کرده و شرکت در آزمون های لازم را جدی بگیرید .

MELAB TOLIMO IELTS TOEFL (IBT) TOEFL (PBT) MSRT MCHE MHLE نام آزمون
70 480 5 60 480 50 50 50 نمره قبولی

حداقل نمره قبلی لیسانس به پزشکی

با توجه به رقابت بالایی که در این رشته وجود دارد ، متقاضیان آن معمولا فارغ التحصیلان برجسته سایر رشته ها میباشند و همین مسئله رقابت سنگین این آزمون را نشان میدهد . حد نصاب نمره قبولی در آزمون کتبی لیسانس به پزشکی حداقل 50 درصد و نمره کل آزمون ( با احتساب نمره محاصبه ) 80 درصد میباشد .

درصد های لازم برای آزمون کتبی لیسانس به پزشکی

داوطلبان این آزمون برای کسب حداقل نمره 50 درصد در آزمون کتبی به صورت حدودی باید درصد های زیر را کسب کنند :

فیزیولوژی: ۸۵ درصد
آناتومی: ۸۵ درصد
بیوشیمی: 85 درصد
میکروب شناسی: ۷۰ درصد
شیمی: ۷۰ درصد
ایمنی شناسی: ۵۰ درصد
بافت شناسی: ۵۰ درصد
ژنتیک: ۳۰ درصد
فیزیک: ۲۹ درصد
روانشناسی جامعه شناسی: ۳۰ درصد
تفکر نقاد: 31 درصد

سختی های رشته پزشکی

در صورتی که شما هم سودای قبولی رشته پزشکی را در سر دارید و تراز و رتبه لازم را از امتحانات نهایی و کنکور کسب نکرده اید ، آزمون لیسانس به پزشکی  فرصت دیگری است که در اختیار شما قرار میگیرد . پشت کنکور ماندن تبعاتی چون ترمیم دوباره امتحانات نهایی سال دوازدهم و یازدهم ، شرایط نامعلوم کنکور 1404، استرس و اضطراب ، فشار روانی و نگرانی دوچندان برای آینده ، توقعات دیگران و … را دارد . به جای پشت کنکور ماندن همین امسال انتخاب رشته ای دقیق و اصولی انجام بدهید و وارد دانشگاه شوید . چرا که فرصت های جدید و زیبای زندگی در انتظار شماست .

خدمات انتخاب رشته مرکز مشاوره و برنامه ریزی گلناز ابرهیمی :

  • برگزاری جلسات آنلاین گروهی معرفی رشته و دانشگاه
  • ارائه فرم هویت ساز جهت شناسایی علایق و توانایی ها و روحیات داوطلب
  • برگزاری آزمون ها روانشناسی جهت شناسایی علایق و اولویت های داوطلب
  • تشریح کامل دفترچه انتخاب رشته
  • ارائه رشته هایی که افزایش ظرفیت داشته اند برای شانس قبولی
  • بررسی دقیق کارنامه کنکور و تطبیق فرم هویت ساز و آزمون های روانشناسی جهت انتخاب رشته
  • جلسه مشاوره فردی و تعیین استراتژی توسط شخص خانم ابراهیمی
  • جلسه مشاوره فردی توسط مشاوران ارشد و تشریح کامل امکان قبولی ها و توضیحات تکمیلی رشته ها و دانشگاه ها
  • پشتیبانی 24 ساعته توسط کارشناسان
  • کنترل نهایی انتخاب رشته تکمیلی توسط شخص خانم ابراهیمی و ارائه امکان قبولی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید