شرایط نظام وظیفه کنکور سراسری + قوانین معافیت تحصیلی کنکوری های 1403

شرایط نظام وظیفه
اخبار

شرایط نظام وظیفه کنکور سراسری + قوانین معافیت تحصیلی کنکوری های 1403

شرایط معافیت تحصیلی یکی از دغدغه های پسران کنکوری است که میخواهند پشت کنکور بمانند و از شرایط و ضوابط مربوط به آن اطلاعی ندارند . یکی از مدارکی که پسران کنکوری ما برای پشت کنکور ماندن به آن احتیاج دارند مدرک معافیت تحصیلی است .  این نوع معافیت، سبب به تاخیر افتادن خدمت سربازی مشود. توجه داشته باشید که مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه و دریافت معافیت تحصیلی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند، دارای اهمیت بسیاری است. چرا که در غیر این صورت سازمان نظام وظیفه اجازه ادامه تحصیل به افراد را نخواهد داد و حتی اگر رتبه قابل قبول نیز در کنکور کسب کنند، پذیرش آن ها باطل خواهد شد .

توضیح کد نظام وظیفه کنکور ؟

جهت انجام ثبت نام آزمون سراسری برای داوطلبان مرد، لازم است تا اطلاعات وضعیت نظام وظیفه و یا همان سربازی خود را بررسی کرده و در فرم ثبت نام کنکور خود مشخص کنند .  بنابرین این داوطلبان در مرحله اول باید با انواع کد های موجود در دفترچه به درستی آشنا شوند .

انواع کد های موجود مربوط به نظام وظیفه

با توجه به اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کد نظام وظیفه داوطلبان مرد برای ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت زیر است. متقاضیان باید بر اساس وضعیتی که دارند کد مربوطه را انتخاب کرده کرده و آن را در بخش ۴۷ فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی کنکور سراسری وارد کنند .

لیست کدهای نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری

کد شماره 1 : داشتن کارت پایان خدمت

کد شماره 2 : دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)

کد شماره 3 : مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن.

کد شماره 4 : مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ معافیت تحصیلی دانش‌آموزی اخذ نموده و تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام) فارغ‌التحصیل می‌شوند.

کد شماره 5 : دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت ( توضیح: دانش‌آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود؛ مگر اینکه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام و یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند .

کد شماره 6 :  کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته (دانش‌آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.

کد شماره 7  : کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ به پایان می‌رسد (این دسته از افراد باید به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه نمایند).

کد شماره 8: کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

کد شماره 9 : دانشجویان انصرافی در صورتی که در سنوات اولیه تحصیلی، موضوع تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون، انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد. مضافاً مشروط به اینکه قبلاً (از تاریخ ۱۳۹۰/۰۸/۲۲ به بعد) از امتیاز یکبار انصراف استفاده نکرده باشند.

کد شماره 10 : این کد شامل وضعیت نظام وظیفه طلاب و روحانیون می باشد. این دسته از طلاب علوم دینی می بایست دارای مدرک پیش دانشگاهی باشند. توجه داشته باشید که برای شرکت در کنکور نیز نیازمند کسب اجازه از حوزه های علمیه خواهید بود. حوزه های علمیه مربوطه می بایست صلاحیت فرد را برای ادامه تحصیل هم در دانشگاه و هم در حوزه (به صورت همزمان) تایید کنند.

کد شماره 11: متقاضیانی که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت می باشند، لازم است تا از کد شماره 11 استفاده کنند. این دسته از افراد با تایید سازمان مربوطه، می توانند در دانشگاه مشغول به ادامه تحصیل شوند.

کد شماره 12: چنانچه پیش تر دانشجو بوده اید و از دانشگاه و رشته خود انصراف داده اید، و در حال حاضر قصد شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارید، می توانید از کد شماره 12 استفاده کنید.

در هنگام ثبت نام کنکور سراسری 1404 به این نکات دقت کنید

  • مشمولان غایب به دلیل عدم حضور در کلاس‌ها و شرکت در امتحانات، قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه نمی‌باشند. این امر حاکی از اهمیت حضور فعال و مستمر دانشجویان در سطح تحصیلی خود است. به همین دلیل، اگر این دانشجویان در آزمون‌ها شرکت کنند و موفق به قبولی شوند، معافیت تحصیلی برای آن‌ها صادر نمی‌شود. این موضوع به منظور تشویق دانشجویان به حضور فعال در کلاس‌ها و شرکت در امتحانات تدارک دیده شده است؛ بنابراین، دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام از مشمولان غایب نمی‌باشند تا اهمیت حضور و مشارکت فعال آن‌ها در فرایند آموزشی را تأکید کنند.
  • دانشجویانی که به دلایل مختلف از دانشگاه اخراج شده‌اند، باید تا پایان دوره خدمت خود را به انجام برسانند و اگر این امر را انجام ندهند، امکان ادامه تحصیل یا دریافت معافیت دائم برای آن‌ها وجود ندارد. این قانون به منظور تشویق دانشجویان به رفتارهای مثبت و پرهیز از رفتارهای نادرست و خلاف قوانین و مقررات دانشگاهی است. البته افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت از دانشگاه اخراج شده‌اند، مستثنی هستند و امکان ادامه تحصیل برای آن‌ها وجود دارد.
  • باید توجه داشت که این معافیت تنها یکبار برای هر مقطع صادر می‌شود و فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند مجدداً در همان مقطع تحصیل کنند. برای مثال، فارغ‌التحصیلان کارشناسی مجاز به ورود به دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری پیوسته نیستند. همچنین، فارغ‌التحصیلان کارشناسی مشمول نیستند و نمی‌توانند به دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری پیوسته در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی وارد شوند.
  • ترخیص سربازان در حال خدمت تنها برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر مجاز است و ترخیص آن‌ها برای تحصیل در مقاطع کاردانی مجاز نمی‌باشد.
  • از آنجایی که برای ثبت‌نام در کنکور سراسری، اطلاعات نظام وظیفه نیز مورد نیاز است، پشت‌کنکوری‌ها باید کد مربوط به خود را در فرم ثبت نام وارد کنند. اگر نیاز به استعلام نظام وظیفه با کد ملی و سخا دارید، می‌توانید از طریق سامانه سلام بانک اقدام نمایید.
  • کارکنان وظیفه یا همان سربازان، در حین خدمت مجاز به ادامه تحصیل نیستند. اگر این افراد بتوانند شرایط تحصیل را داشته باشند و در دانشگاه پذیرفته شوند، از خدمت ترخیص خواهند شد.
  • داوطلبان سال ۱۴۰۳ باید از طریق دفاتر پلیس در ۱۰ شهرستان مختلف اقدام به اخذ معافیت تحصیلی نمایند. در غیر این صورت، ادامه تحصیل آن‌ها ممکن است ممنوع شود. مدت زمان مجاز برای تحصیل در مقاطع مختلف به ترتیب به شرح زیر است:

کاردانی ۲.۵ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی‌ارشد پیوسته ۶ سال و دکترا پیوسته ۸ سال.

 

قوانین سازمان نظام وظیفه برای متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری در سال 1403 عبارت است از:

  1. دانش آموزانی پسری که تا قبل از سن 18 سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود می شوند، تا سن 18 سال و 6 ماه فرصت دارند تا در دانشگاه ثبت نام کنند.
  2. دانش آموزان پسری که پس از 18 سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده‌ باشند، تا یک سال بعد از تاریخ دریافت مدرک دیپلم فرصت دارند تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه ثبت نام کنند، در غیر این صورت باید برای ارسال دفترچه خدمت خود اقدام کنند. در صورتی که اقدام به ارسال دفترچه خدمت نیز نکنند، مشمول غیبت خواهند بود.
  3. دانش آموزانی پسری که پس از 20 سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشند تا یک سال پس از دریافت این مدرک فرصت دارند تا برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند. چند روز مانده به پایان مهلت یک ساله، متقاضی باید به یکی از مراکز پلیس +10 مراجعه کند و معافیت تحصیلی خود را دریافت کند. هم چنین برای این دسته از آقایان که در فاصله‌ سنی 18 تا 20 می باشند، دریافت معافیت‌ تحصیلی دانش‌ آموزی نیز اجباری است.

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری های 1404



دانش آموزانی که  مدرک پایان دوره تحصیلات متوسطه دوم یا همان دیپلم را قبل از ۱۸ سالگی گرفته باشند اگر غیبت نداشته باشند می توانند معافیت تحصیلی بگیرند .

● توجه کنید که تنها در صورتی معافیت پشت کنکوری ها صادر می شود که دانش آموزان، نسبت به دریافت  گواهی اشتغال به تحصیل خود اقدام کنند.
● نکنه مهمی که باید به آن دقت کنید این است که گواهی اشتغال به تحصیل مدت دار بوده و از زمان صادر شدن تنها به مدت ۱ سال اعتبار دارد را سپری کنید.
مدارک لازم برای معافیت تحصیلی

1. چند قطعه عکس سه در چهار پشت نویسی شده تمام رخ و رنگی

2. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مشمول

3. تکمیل گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان مشمول یا هنرستان و ارائه آن به دفاتر پلیس +10

4. تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزی که به تایید مدیر مرکز آموزشی رسیده باشد و تحویل آن به دفاتر پلیس +10

5. تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزی که به تایید مدیر مرکز آموزشی رسیده باشد و تحویل آن به دفاتر پلیس +10

6. ارائه برگه انصراف از تحصیل برای دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده اند، الزامی است.

مقاله ای که مطالعه کردید شامل اطلاعات کامل و جامعی در مورد آخرین تغییرات و به روز ترین اخبار مربوط به خدمت سربازی داوطلبان پسر کنکور سراسری بود . در صورتی که درباره نحوه دریافت معافیت تحصیلی سوالی داشتید با ما تماس بگیرید .

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید