روش مطالعه درس عربی

PicsArt_11-23-05.38.41
مقالات آموزشی

روش مطالعه درس عربی

عربی یکی از دروس مهم و کلیدی در دفترچه‌ عمومی است که به دست آوردن درصد بالا در این درس ، در تراز شما بسیار موثر خواهد بود بسیاری از داوطلبان این درس را از برنامه ی مطالعه ی خود حذف می کنند که این کار به شدت در پایین آمدن ترازشان تاثیر می گذارد. اگر می‌خواهید در کنکور سراسری جزء رتبه های برتر باشید ، عربی درسی است که می تواند سکوی پرش بسیار مناسب و خوبی باشد .

این درس در دفترچه ی عمومی ۲۵ سوال را به خود اختصاص داده است . مباحث این درس شامل : قواعد ، ترجمه و تعریب ، درک مطلب ، تحلیل صرفی و اعراب گذاری میشود که بودجه بندی این مباحث برای هر یک از سه رشته ی تجربی ، ریاضی و انسانی به شرح زیر است :

• روش مطالعه

میان مباحث مختلف درس عربی پیوستگی و ارتباط بسیاری است و هر بخش با بخش دیگر ارتباط دارد . برای مثال پایه ی اصلی این درس را مباحث قواعد تشکیل می دهد که یادگیری این بخش  در واقع پایه و اساس یادگیری سایر بخش ها می باشد. به طور کلی مباحث درس عربی شامل موارد زیر است :

  1. قواعد
  2. ترجمه و تعریب
  3. درک مطلب
  4. تجزیه و ترکیب ( للاعراب والتحلیل الصرفی )

• قواعد

با اینکه این بخش حدود ۳۰ درصد سوالات کنکور را شامل می شود اما مهم ترین بخش درس عربی به حساب می آید زیرا اکثر سوالات ترجمه با تکنیک هایی حل می شود که وابسته به قواعد است و همینطور معمولا ۳ سوال از سوالات درک مطلب مربوط به قواعد می باشد. بنابراین در ترتیب مطالعه‌ ی این درس ، ابتدا باید با قواعد مطالعه را آغاز کرد. درس عربی بسیار به تست وابسته است و اگر شما همه‌ ی قواعد را بلد باشید اما به اندازه کافی تست نزنید ،  آن تسلطی را که باید ، بدست نمی آوردید. بنابراین  به داوطلبانی که پایه ی ضعیفی دارند توصیه می شود ابتدا قواعد را به صورت درس به درس از منابعی که دراختیاردارند مطالعه کرده و سپس تست بزنند. پس از تسلط در این مرحله به سراغ منابعی که به صورت موضوعی کار کرده اند بروید و توصیه می شود تست های یک منبع را چندین بار مطالعه و بررسی کنید تا به تسلط برسید.

از خواندن لغات غافل نشوید!

فراموش نکنید که شما باید لغات را موازی با خواندن قواعد مطالعه کنید . دلیل این مسئله این است که تا وقتی که داوطلب ، یک سطحی از مطالعه ی لغات عربی را نداشته باشد ، نمی تواند به سراغ تست های درک مطلب برود . حتی اگر بخواهد سوالات درک مطلب را با تکنیک های دیگری جواب بدهد باز هم در بخش سوالات مربوط به متن و سوالات مفهومی به مشکل برمیخورد. از طرفی سرعت شما در حل سوالاتی از بخش قواعد که وابسته به معنا هستند هم پایین می آید. پس می توان در یک بازه ی سه ماهه موازی با مطالعه ی درس به درس قواعد، لغات را هم مطالعه کرد و به یک تسلط نسبی رسید و سپس وارد موضوعی خواندن مطالب شد .

• ترجمه و تعریب

حدود ۱۰ تست و چهل درصد مربوط به سوالات این بخش است که می توانید به سادگی آن را از آن خود کنید ! ترجمه شامل چندین نکته ی درسنامه ای و چند نکته ی تستی است . ابتدا باید نکات درسنامه ای این بخش را به کمک منابعی که در اختیار دارید با دقت مطالعه کرده و خلاصه نویسی کنید سپس نکات یاد گرفته شده را با حل تست تثبیت کنید. توجه داشته باشید که یادگیری نکات ترجمه بدون حل تست کافی ، بی فایده است پس سعی کنید به طور مداوم و تا زمان کنکور به صورت منظم در برنامه ی مطالعاتی خود تست ترجمه را فراموش نکنید چرا که نکات آن ، فرّار است و پس از مدتی اگر مطالعه و مرور نشود سرعت و تسلط شما پایین می آید.

• درک مطلب

یک متن نسبتا طولانی با موضوعات مختلف که ۴ تست مفهومی و ۳ تست قواعدی دارد. در مورد سوالات مربوط به قواعد باید گفت اگر ترتیبی که در مطالعه ی مباحث درس عربی گفته شد ، رعایت شود و مطالعه ی خود را با قواعد و درکنار آن، خواندن لغات شروع کنید ، با رسیدن به این بخش کار شما راحت تر خواهد بود اما سوالات مفهومی این بخش ممکن است چالش برانگیز باشد که با تمرین مستمر این نوع از سوالات ، می توانید کم کم به تسلط برسید . در منابع موضوعی هر یک از بخش های قواعد، ترجمه و درک مطلب به صورت جداگانه آورده شده است شما می توانید هر روز یا هر دو روز یکبار ، یک درک مطلب کار بکنید و مهارت تست زنی آن را بیاموزید. توصیه می شود درابتدای کار ، تست های این بخش را به صورت زمان دار نزنید اما پس مدتی که کار کردید و یک تسلط نسبی رسیدید ، رفته رفته تست های این بخش را به صورت زمان دار بزنید تا سرعت تان هم در حل سوالات این بخش بالا مدیریت کنید .

• تجزیه و ترکیب ( للاعراب والتحلیل الصرفی)

این بخش شامل ۱۶ درصد سوالات درس عربی در کنکور سراسری است که یادگیری و مطالعه ی آن وابسته به مطالعه ی صحیح قواعد است. شما پس از تسلط در بخش قواعد می توانید به سراغ حل تست های این مبحث بروید زیرا تمام آن چیزی که برای حل سوالات تجزیه و ترکیب نیاز دارید ، مجموعه قواعدی است که سوالات این بخش مربوط به آنهاست . بهتر است طبق ترتیبی که گفته شد مطالعه را شروع کنید . ابتدا بر درسنامه ی قواعد مسلط شوید و تا جایی که می توانید تست بزنید و بعد تست ها را حتما تحلیل کنید . بعد از تحلیل دوباره به درسنامه رجوع کنید و آن را بخوانید . این کار بر تسلط شما در این مباحث خواهد افزود.

• منابع مطالعاتی

باتوجه به این مسئله که بهتر است ابتدا به صورت درس به  درس مطالعه ی عربی را آغاز کنید، به داوطلبانی که پایه ی ضعیف تری دارند توصیه می شود از منابعی که با این روش پیش رفته اند آغاز کنند . از جمله  کتاب هایی که به عنوان منبع کمک درسی میتوان به آنها اشاره کرد، کتاب های  عربی جامع مهر و ماه و یا کتاب میکرو طبقه بندی گاج می باشد و اگر پایه قوی تری دارید میتوانید از  کتاب جامع خیلی سبز استفاده کنید .

• سخن آخر

به طور کلی پیشرفت در دروس مبحثی مثل عربی زمان بر است و باید صبور باشید تا نتیجه ی خوبی حاصل کنید . در یک بازه ی زمانی ۳ الی ۴ ماهه ، اگر مطابق مواردی که گفته شد به صورت منظم جلو بروید قطعا در این درس شاهد پیشرفت خواهید بود.

در پایان باید گفت شما می توانید با عضویت در صفحه اینستاگرام ما، به نشانی golenaz_ebrahimi@ مطالب بیشتر و تخصصی تری را در ارتباط با  نحوه ی مطالعه ی دروس مختلف و مباحث مشاوره و برنامه ریزی،  مشاهده بفرمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید