روش مطالعه درس شیمی

PicsArt_11-24-06.51.12
مقالات آموزشی

روش مطالعه درس شیمی

شیمی بعد از زیست شناسی است بالا ترین ضریب را در رشته تجربی داراست ؛ و تنها کافی است شیمی را 50% بزنید تا از 99% داوطلبان کنکور پیشی بگیرید . یعنی شما با کمی تلاش و پشتکار میتوانید رتبه کنکور خود را به طور محسوسی جا به جا کنید.
شیمی یکی از اصلی ترین دروس کنکور سراسری در هر دو رشته تجربی و ریاضی است ،که دلیل اینکه آخرین درس دفترچه است ، نقطه ضعف اکثر داوطلبان است و درصد کمی در آن به دست می آورند.

 

بنابراین می­بایست تمرکز و دقتی بیشتری صرف این درس کنیم و بهترین روش مطالعه را برگزنیم . مطالب ذکر شده بهترین روش هاییست که تمامی رتبه های برتر از آن استفاده کرده و نتیجه گرفته­ اند ، با ما همراه باشید.

روش مطالعه

درس شیمی از جمله درس ­هایی است که باید مطالب آن بارها و بارها خوانده و مرور شود تا به حافظه بلند مدت سپرده شود . مباحث اصلی شیمی عبارت ­اند از:

1) حفظیات              2) مفاهیم                 3) مسائل

1- حفظیات:

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مطالعه دبیر درس را پیش­خوانی کنید تا هنگام تدریس درک بسیار بهتری نسبت به گفته­ های دبیر خود داشته باشید . برای حفظ کردن جزییات متن کتاب و پاسخ به سوالات حفظی سه راه پیش روی شماست :

1-مطالعه دقیق و خط به خط کتاب درسی، متن فعالیت ها و حتی نکات صورت سوالات انتهای فصل.

2-استفاده از کتاب های خلاصه نویسی و مختص حفظیات.

3-استفاده از درسنامه کتاب های کمک آموزشی

که پیشنهاد ما به شما: راه اول مرجع اصلی و راه سوم و دوم مکمل راه اول باشند.

2- مفاهیم :

موثرترین راه برای فهم مفاهیم شیمی ، وجود دبیری ماهر و دانا در کنار شماست،درصورتی که از عملکرد دبیر مدرسه راضی نیستید، از محتواهای آموزشی آنلاین استفاده کنید تا بار اول فردی حرفه ای مطالب را برایتان توضیح دهد!

پس از تدریس معلم ، دوباره کتاب درسی را دقیق مطالعه کنید . قسمت های مهم و کلمات کلیدی را هایلایت کنید و جزییات شکل ها و زیرنویس ها را به خاطر بسپارید !  سپس با تکیه بر اطلاعاتتان کل مبحث را به زبان خود بازگو کرده و فرمول ها و اشکال را رسم کنید.

مهم­ترین قسمت این بخش این است که بلافاصله پس از یادگیری اولیه، 10-15 تست مضربدار از آن بخش حل کرده و رفع اشکال کنید! در بازه های بعدی مطالعه ، ابتدا بدون مرور مطالب قبلی ، تست ها را زده تا از حافظه تان کار بکشید. سپس برای رفع اشکال، به منابع خود رجوع کنید!

3- مسائل :

حل مسائل شیمی، یکی از بزرگ ترین چالش های اکثر داوطلبین کنکور است که ممکن است منجر به اهمال کاری و فرار از تمرین آن شود! اما برای کسب درصد بالا در شیمی ، باید در این قسمت نیز مهارت و سرعت عمل بالا کسب کنید! خصوصا در سال های اخیر که کنکور بسیار مسئله محور شده و شاهد مسائل چند قسمتی و زمانبر بیشتری هستیم! برای این بخش می بایست ، به راه های زیر را به ترتیب عمل کنید:
1- ابتدا قسمت مربوط به مسائل و فرمول ها را از کتاب درسی مطالعه کنید . سپس درسنامه کتاب های کمک آموزشی را دقیق مطالعه کنید تا راه مواجهه با مسئله و نکات خاص آن را یاد بگیرید!
2- بلافاصله از همان بخش ، 10-15 تست مضربدار بزنید و رفع اشکال کنید!
3- در بازه بعدی مطالعه ، بدون مرور قبلی شروع به حل تست ها کنید! سپس تیپ سوالاتی که بیشتر مشکل دارید را پیدا کرده و مشابه آنها تست های بیشتری بزنید!
4- مهم ترین راه این است که مرور داشته باشید.قبل از شروع مبحث جدید از مبحث قبلی 15 الی 20 تست مروری بزنید(ترجیحا تست های مروری خود را به هنگام بار نخست تست زنی هایلایت کنید)
5- پس از یادگیری چند مبحث ، زمان آن است که مسائل ترکیبی را حل کنید و خلاقیت خود را تقویت کنید.ترجیحا از سوالات کنکورهای آزمایشی استفاده کنید.
از اشتباه حل کردن نترسید! تسلط در این قسمت نیازمند پشتکار و تداوم است! با زدن چند تست اشتباه، ناامید نشوید و تلاش را رها نکنید!

آزمون

و در انتها پس از مطالعه ی کامل فصل ، باید مطالب کل فصل را درکنارهم در ذهنتان جمع بندی و سازمان دهی کنید ، نکات ترکیبی را از درسنامه ها استخراج کنید و آنها را در کتاب یا دفتر خود ثبت کنید . سپس برای اطمینان از یادگیری خود ، پس از مطالعه کامل و دقیق فصل ، یک آزمون از کل مطالب آن فصل از خود بگیرید . جدای از منبع اصلی تستی ، از آزمون های موسسات برای سنجش یادگیری و انجام تست زماندار استفاده کنید!

اشتباهات رایج دانش آموزان

1) اغلب دانش­ آموزان نکات استخراج شده از کتاب تست­شان را در برگه هایی جدا و یا در چرک نویس خود نوشته و دیگر آن هارا به صورت منظم و طبقه بندی شده در نمی­ آورند.

2) چکنویس را مرتب و منظم بنویسید! بخش عمده ی بی دقتی ها مربوط به درهم و نامرتب نوشتن چکنویس است.کاغذ بزرگی  را از بالا به پایین خط کشیده و حداقل 4 خط افقی بکشید.عادت کنید راه حل را در خانه های کوچک ایجاد شده جا دهید!

3) یکی از بزرگ ترین اشتباهات رایج دانش­ آموزان،شلوغ کردن بسیار زیاد کتاب درسی­شان است،به طوری که هنگام مطالعه مجدد یا مرور تنها دچار حواس پرتی شده و تمرکز را کاهش می دهد.بنابراین تا جای ممکن کتاب درسی را شلوغ نکنید! جزوه ها و نکات طولانی را در دفترچه ای جداگانه یا در کاغذهایی که به کتاب درسی اضافه میکنید ، نوشته و در کتاب درسی صرفا توضیحات و نکات شکل ها و نکاتی که به بخش خاصی از کتاب اشاره دارند ، بنویسید.

4)  اغلب داوطلبین هنگام تست زنی  ، تست­های خود را هایلایت یا علامت دار نمیکنند و بی­ توجهی به همین نکته کوچک باعث می­شود در زمان مرور،زمانی را صرف پیدا کردن تست­ های مناسب صرف کنند،بنابراین تست های خود را علامتدار کنید! در بازه های بعدی مطالعه، بخشی از زمان خود را به مرور تست های علامت دار اختصاص دهید تا مطمئن شوید یک اشتباه را دوبار تکرار نمی کنید!

نکات تکمیلی

 در حل مسائل شیمی به موارد زیر دقت کنید تا سوال را تحت کنترل خود داشته و بی دقتی نکنید:

1– صورت سوال را کامل بخوانید و در امتحانات و تست های چاپ شده، زیر قسمت های مهم و داده ها را خط بکشید!

2- تا زمانی که کاملا مسلط نشده اید، فرمول مربوطه را در راه حل بنویسید تا هیچ پارامتری را جا نندازید!

3- برای مسئله اشکال شماتیک بکشید تا حین حل، مسیرو مراحل حل را گم نکنید و سردرگم نشوید.

4- نکات حفظی یا مفاهیمی را که در فصل ها یا پایه های مختلف بهم مرتبط یا مشابه اند را در کنار یکدیگر بررسی کنید!

5- مسائل هر مبحث را تیپ بندی کنید و روش مواجهه با هرکدام را برای خودتان مشخص کنید!

تنوع و خلاقیت در طراحی تست های این بخش بالاست . بنابراین از منابع مختلف، آزمون های آزمایشی و غیره تست های متعدد حل کنید تا به همه ی جوانب آن مبحث مسلط شوید!

منابع مطالعاتی

در پایان میتوانید با مراجعه به پیج اینستاگرامی مجموعه ، به نشانی golenaz_ebrahimi@ از مطالب بیشتری بهره مند شوید .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید