چرا انتخاب رشته باید با مشاور انجام شود ؟

IMG_20240925_125534_244
مقالات روانشناسی

چرا انتخاب رشته باید با مشاور انجام شود ؟

برخی از انتخاب ها در زندگی نتایجی به دنبال دارد که به  ابعاد مختلف زندگی فرد جهت میدهد .

انتخاب رشته از آن دست انتخاب های بسیار مهم ، حساس و سرنوشت ساز در زندگی فرد میباشد . که علاوه بر مشخص کردن آیند تحصیلی ، آینده شغلی ، مالی ، زندگی فردی و اجتماعی فرد را هم تعیین میکند . اینکه نوع رشته ، دانشگاه محل تحصیل در جایگاه اجتماعی و ایجاد و یا تقویت حس اعتماد به نفس در فرد تاثیر میگذارد واقعیتی غیر قابل انکار است هر چند این خود دانشجو است که به آن رشته و دانشگاه با توجه به توانمندی ها و تلاش های خود هویت و اعتبار میبخشد .ما دراین مقاله سعی داریم تا شما را با اهمیت انتخاب رشته و روند انجام آن توسط یک مشاورتحصیلی آگاه کنیم تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید .

چرا باید انتخاب رشته رو مشاور انجام بده ؟

تغییرات هر ساله کنکور در ظرفیت رشته ها و دفترچه انتخاب رشته 1403

با اوجه به اینکه ظرفیت برخی رشته ها در دفترچه ای که از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر میشود هرساله متفاوت بوده و دارای تغییرات جزئی و گاها گسترده میباشد اهمیت و دقت در انتخاب رشته را بالا میبرد .یکی از مهم ترین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403 افزایش ظرفیت رشته های مهندسی در بعضی از دانشگاه ها ، هم چنین ایجاد ظرفیت بعضی از رشته ها است برای مثال برای اولین بار امسال دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی معماری دانشجو میپذرد. که همین امر برظرفیت و انتخاب سایر رشته ها نیز تاثیر میگذارد .همین دلایل نشان میدهد که انتخاب رشته کنکور سراسری باید توسط مشاوری مسلط به تمامی بند های دفترچه انتخاب رشته و تغییرات آن انجام شده تا اشتباهی صورت نگیرد .

شناخت انواع دانشگاه ها

سراسری : دانشگاه های سراسری دانشگاه هایی هستند که پذیرش در آنها صرفا با آزمون انجام میشود . یعنی داوطلب باید با رتبه ای که در کنکور سراسری کسب کرده ؛ انتخاب رشته خود را انجام دهد . پذیرش در این دانشگاه ها از 4 روش مقابل صورت میگیرد.

  • روزانه : تحصیل در این دانشگاه ها کاملا رایگان میباشد و شما در صورت قبولی در این دانشگاه هیچ شهریه ای را پرداخت نمیکنید . تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی در دوره روزانه ارائه میشود و در دانشگاه های اکثر شهرهای ایران هم وجود دارد .
  • شبانه : برخلاف باوری که بین بعضی داوطلبان و خانواده ها وجود دارد کلاس های این این دوره در روز برگزار میشود و نه شب ! اما بسته به رشته و دانشگاه ؛داوطلبان درصورت قبولی در دوره شبانه باید مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که تمامی رشته ها به صورت شبانه ارائه نمیشود . برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی فقط به صورت روزانه ، پردیس خودگردان و آزاد دانشجو میپذیرند .
  • پردیس خودگردان : دانشگاه پردیس های خودگردان هم بخشی از دانشگاه های سراسری هستند با این تفاوت که این دانشگاه ها شهریه پرداز هستند و دانشجو براساس رشته ای که دارد باید شهریه ای نه چندان کم را پرداخت نماید .

میزان شهریه پردیس های خود گردان چه قدر است ؟

میزان شهریه پرداختی برای پردیس های خود گردان به رشته ای که داوطلب در آن قبول میشود بستگی دارد . برای رشته پزشکی در پردیس خود گردان دانشگاه های دولتی حداقل 50 میلیون را برای هر ترم باید در نظر گرفت . ضمن اینکه این میزان هر ترم بیشتر هم میشود .بنابراین قبل از انتخاب این دانشگاه ها باید اطلاعات کافی را نسبت به آنها کسب کرده و با یک مشاور با تجربه مشورت کنید .

غیر انتفاعی : دانشگاههای غیر انتفاعی ، مراکز غیر دولتی درایران میباشند. این دانشگاه ها تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند. این مراکز ، هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق سوابق تحصیلی ، پذیرش دانشجو‌ دارند. تفوات بارز دانشگاه غیرانتفاعی با دانشگاه سراسری، داشتن شهریه برای تحصیل است
دانشگاه سوره، علم و فرهنگ و دانشگاه معماری هنر پارس از دانشگاه های غیر انتفاعی هنر در تهران هستند.

دانشگاه آزاد : دانشگاه آزاد برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۶۱ تأسیس شد. اولین مرکز این دانشگاه با نام تهران مرکز آغاز به کار کرد. بعد از دانشگاه تهران _ مرکز  در شهر تبریز دومین واحد دانشگاه آزاد افتتاح شد. و از همان ابتدا پذیرش در این دانشگاه با آزمون ورودی انجام شد . اما طی چند سال اخیر پذیرش این دانشگاه به دو صورت انجام می شود. یکی ، از طریق کنکور سراسری و روش دیگر از طریق صرفا با سوابق تحصیلی است .
دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری نیز پذیرش دارد دانشگاه آزاد مانند دانشگاههای غیر انتفاعی و علمی و کاربردی دارای شهریه هستند .

پیام نور : دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. تحصیل در این دانشگاه به صورت نیمه حضوری و از راه دور میباشدکه همین مورد امکان تحصیل راحت تر را به افراد شاغل میدهد .از این به بعد کسانی که محدودیت زمانی برای حضور در کلاسهای دانشگاه را داشتند، می توانند با پذیرش در دانشگاه پیام نور در رشته مورد علاقه خود به صورت غیر حضوری شرکت کنند . البته این را در نظر داشته باشید که هر رشته ای در دانشگاه های پیام نور وجود ندارد . این دانشگاه در شهر های مختلفی وجود دارد و هم چنین برای تحصیل در این دانشگاه ها دانشجو باید شهریه پرداخت کند .
در سالهای اخیر، کلاسهای این دانشگاه به ۳ روش نیمه حضوری ، حضوری و خود خوان تشکیل می شود :
البته در رشته هایی مثل هنر که نیاز به کلاسهای عملی دارد، حضور در کلاسها الزامی است. دانشجویان رشته های هنری می بایست در جلسات کارگاهی و عملی شرکت کنند .

دانشگاه علمی کاربردی : دانشگاه علمی کاربردی یکی دیگر از دانشگاه های موجود در کشور ماست که به صورت نیمه دولتی و وابسته به وزارت علوم در سال های اخیر مشغول به فعالیت است . این دانشگاه دانشجویان را در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب می‌کند. دانشجویان این دانشگاه ها هم مانند دانشگاه آزاد ، پیام نور و خود گردان برای تحصیل ملزم به پرداخت شهریه ثابت و متغیر دروس هستند. میزان شهریه در هر سال تحصیلی برابر مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه جامع علمی کاربردی تعیین می‌شود.  نزدیک به هزار دانشگاه علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد. در دانشگاه‌های علمی کاربردی علاوه بر نظام آموزشی ترمی، نوع دیگری از آموزش به نام پودمانی وجود دارد .

 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی : یکی از راه های تربیت معلم برای آموزش و پرورش جذب دانشجو از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی میباشد . دانشگاه شهید رجایی در سال 1359 با عنوان مركز آموزش عالی فني انقلاب اسلامی شکل گرفت سپس در سال 1376 به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا کرده و به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نام گرفت. دانشگاه شهید رجایی دارای جایگاه ویژه ای درمیان دانشگاه های ایران است . هم چنین این دانشگاه برای تربیت دبیر دارای اساتید و هیئت علمی برجسته و متخصص می باشد. پذیرش در این دانشگاه در دو مرحله شامل آزمون کتبی و مصاحبه حضوری انجام میشود .

دانشگاه پردیس بین الملل : دانشگاه پردیس بین الملل درواقع زیر گروه دانشگاه های دولتی هستند که به صورت شهریه پرداز دانشجو جذب میکنند  . طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی هدف از تاسیس ایین دانشگاه ها جلوگیری از مهاجرت زیاد دانشجویان برای ادامه تحصیل و همین طور پذیرش دانشجو از دیگر کشور ها بوده است . دانشگاه پردیس در رشته‌های دانشگاهی اغلب در دو زیرگروه از کنکور سراسری یعنی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو می‌پذیرد و کمتر شاهد پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پردیس بین الملل در رشته‌های زیرگروه علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی هستیم .. رشته‌های ارائه شده در دانشگاه های پردیس خودگردان، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود ..

شناخت انواع سهمیه ها

در انتخاب رشته کنکور سراسری توجه به انواع سهمیه ها و تاثیر آن بر انتخاب رشته داوطلب بسیار اهمیت دارد.

  • سهمیه سه گانه مناطق
  • تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگری در انتخاب رشته کنکور

این سهمیه به دو گروه داوطلب زیر تعلق می گیرد

  1. جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها
  2. همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور در جبهه

تاثیر این سهمیه همچنان بسیار موثر اما  به مراتب کمتر از سهمیه 25 درصدی است و رتبه کشوری داوطلب دارای این سهمیه، تقسیم بر 2 الی 5 می‌شود.

  • سهمیه رزمندگان در کنکور

این سهمیه به چهار نوع از داوطلبان زیر به شرط اینکه حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند اختصاص می یابد و نحوه اعمال آن به این صورت است که رتبه کشوری داوطلب تقسیم بر 15 می شود.

  1. رزمندگان بسیجی
  2. جهادگران جهاد كشاورزی
  3. رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح
  4. داوطلبانی که بیش از 6 ماه در زمان جنگ به صورت داوطلبانه تحت عنوان سرباز یا نیروی کادری خدمت کرده‌ اند
  • سهمیه 25 درصدی ایثار گری در کنکور

 

ظرفیت این سهمیه تنها شامل داوطلبان جزو سه گروه زیر می شود :

  1. جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
  2. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  3. آزادگان و همسر و فرزندان آنان

این نوع سهمیه، در واقع رتبه کشوری داوطلب را تقسیم بر 20 الی 40 می کند و تاثیر بسیار بزرگی در نتیجه نهایی می گذارد.

داوطلبانی که واجد شرایط سهمیه ایثارگران و همچنین سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری هستند، باید حتما برای استفاده از آن، هنگام ثبت نام کنکور یک کد 12 رقمی از ارگان مربوطه دریافت کنند و در فرم ثبت نام خود در سایت سازمان سنجش ثبت کنند .

خدمات انتخاب رشته مرکز مشاوره و برنامه ریزی گلناز ابراهیمی

  1. برگزاری جلسات آنلاین گروهی معرفی رشته و دانشگاه
  2. ارائه فرم هویت ساز جهت شناسایی علایق و توانایی ها و روحیات داوطلب
  3. برگزاری آزمون ها روانشناسی جهت شناسایی علایق و اولویت های داوطلب
  4. تشریح کامل دفترچه انتخاب رشته
  5. ارائه رشته هایی که افزایش ظرفیت داشته اند برای شانس قبولی
  6. بررسی دقیق کارنامه کنکور و تطبیق فرم هویت ساز و آزمون های روانشناسی جهت انتخاب رشته
  7. جلسه مشاور فردی و تعیین استراتژی توسط شخص خانم ابراهیمی
  8. جلسه مشاوره فردی توسط مشاوران ارشد و تشریح کامل امکان قبولی ها و توضیحات تکمیلی رشته ها و دانشگاه ها
  9. پشتیبانی 24 ساعته توسط کارشناسان
  10. ارائه به روز ترین اخبار ، تغییرات و اصلاحات دفترچه انتخاب رشته
  11. جلسه مشاوره تخصصی توسط شخص خانم ابراهیمی جهت کنترل و چک نهایی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید