محرومیت از کنکور سراسری 1404 _ عوامل رفع محرومیت کنکور و اخبار جدید

IMG_20241016_100959_445
اخبار

محرومیت از کنکور سراسری 1404 _ عوامل رفع محرومیت کنکور و اخبار جدید

با توجه به جدید ترین اخبار منتشر شده از طرف سازمان سنجش و آموزش کشور ، تغییراتی در قوانین مربوط به رفع محرومیت کنکور منتشر شده و خبر ها حاکی از آن است که دانشجویان دوره‌های روزانه که داوطلب شرکت مجدد در کنکور سراسری هستند می‌توانند بدون نگرانی در مورد محرومیت از کنکور سراسری مجدد اقدام به ثبت نام و شرکت در کنکور کنند . بنابرین هر داوطلبی قبل از شروع مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور باید از اخبار جدید مربوط به تغییرات کنکور آگاه باشد .

به طور کلی محرومیت از دوره روزانه فقط بخشی از انواع محرومیت در کنکور سراسری می‌باشد در حالی که محرومیت های مربوط به نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی هم چنان وجود دارد و متقاضیان مربوط به آن لازم است تا از تمامی قوانین و تبصره های مربوط به آن خبر داشته باشند .

مواردی که سبب محرومیت داوطلبان کنکور 1404 میشود :

  • داوطلبان دارای منع نظام وظیفه و کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند.
  • فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی که ملزم به گذراندن دوره طرح نیروی انسانی اجباری هستند.
  • کارمندان و افرادی که تعهد به خدمت در ارگان و یا دستگاه های اجرایی دارند.

محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه 1404

  1. تا سال 1400 دانشجویان دوره روزانه، اجازه ثبت نام مجدد در کنکور سراسری را نداشتند و هم چنین در صورت ثبت نام در این آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و شامل قانون محرومیت از کنکور می‌شدند. اما در سال های اخیر با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها و صندلی های خالی موجود در دانشگاه و از آنجایی که شکایات زیادی از افراد در خصوص این قانون در دیوان عدالت ثبت شد، از سال 1400 قانون محرومیت در کنکور تغییر پیدا کرد و ثبت نام در کنکور برای دانش آموختگان دوره روزانه هم امکان پذیر شد .
  2. بر اساس این قانون هیچگونه محرومیتی تحت عنوان ثبت نام مجدد در کنکور برای دانش آموختگان دوره روزانه، دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره روزانه، دانشجویان انصرافی، پذیرفته شدگان در دانشگاه و … وجود ندارد و قانون محرومیت در کنکور برای این افراد اعمال نخواهد شد. با توجه به همین قانون، در صورتی که شخصی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی پذیرفته شود اما به دانشگاه مراجعه نکند می تواند در کنکور سال بعد نیز شرکت کرده و مجددا شانس خود را برای قبولی در دانشگاه های دولتی امتحان نماید .
  3. لازم به ذکر است حتی داوطلبانی که در حال حاضر نیز دانشجو هستند می توانند بدون انصراف دادن در کنکور شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته مورد علاقه خود از دانشگاه انصراف دهند و پس از آن در رشته جدید مشغول به تحصیل شوند. محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه 1404 و رفع محرومیت قبولی روزانه بحث جدیدی است که با توجه به قوانین تصویب شده در دیوان عدالت داوطلبان را مجاز به حضور در کنکور سال جاری می کند و این افراد بدون در نظر گرفتن قبولی قبلی می توانند در کنکور بعد نیز شرکت کنند. این قانون فرصت های جدیدی را در اختیار اشخاصی قرار می دهد که به هر دلیلی موفق به گذراندن کنکور نشده اند و می توانند بدون دغدغه مجدد در آزمون شرکت کنند.

رفع محرومیت دانشجویان پزشکی ، دندان و داروسازی 1404

بر اساس مصوبه دیوان، اگر فرد در کنکور سراسری  شرکت کرده و  در یکی از رشته های دکتری عمومی ( پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی ) یا کارشناسی ارشد پیوسته پذیرفته شود بدون هیچ محدودیتی می تواند برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی اقدام نماید .

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری

  • آن دسته از فارغ التحصیلان نظام قدیم که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند ولی فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا سال چهارم می باشند، امکان ثبت نام در کنکور سراسری را نخواهند داشت و حتما لازم است ابتدا نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمایند.
  • فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای و همچنین هنرستان که فاقد پایه تحصیلی پیش دانشگاهی می باشند، در صورتی میتوانند در کنکور سراسری ثبت نام کنند که مدرک فوق دیپلم داشته باشند .
  • همچنین دانشجویانی که در این رشته ها در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل می باشند نیز، در صورتی می توانند در این رشته ها شرکت نمایند که در شهریور ماه فارغ التحصیل شده و مدرک خود را دریافت نمایند.
  • با توجه به تاثیر معدل برای شرکت در کنکور سراسری نظام جدید، داوطلبان و دانش آموزانی که ثبت نام معدل خود را به هر دلیلی اشتباه وارد کرده اند متخلف محسوب خواهند شد و حتی در صورت شرکت در آزمون و پذیرفته شدن در دانشگاه، ثبت نام آنان لغو خواهد گردید.
  • داوطلب باید مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده باشد و یا تا تاریخ 1403/06/31 فارغ تحصیل شود .
    داوطلب باید تمامی شرایط عمومی را داشته باشد و اگر یکی از شرایط را نداشته باشد مانند داشتن فساد اخلاقی و … پذیرفته نمیشود و این جز موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری می‌باشد.

بنابراین این دسته از دانش آموزان می توانند در مهلت قرار داده شده برای ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، افرادی که در دوره های روزانه پذیرفته شده اند اما اقدام به ثبت نام در دانشگاه نکرده‌اند و یا در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه هستند اما خواهان انصراف هستند(درصورتی که انصراف خود را پیش از تاریخ 25 اسفند ماه ثبت بکنند)، مجاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری 1404 خواهند بود و نیازی به ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش نیست .

سخن پایانی

اگر شما هم به عنوان دانشجو در حال تحصیل، تصمیم گرفته‌اید تا مجدد شانس خود را در کنکور سراسری امتحان کنید بدون هیچ اقدامی در ابتدای کار بهتر است از قوانین و اطلاعیه های جدید سازمان سنجش اطلاع داشته باشید. در صورت هر گونه ابهام و سوال در مورد نحوه شرکت و ثبت نام کنکور سراسری 1404 ، قوانین محرومیت و رفع محرومیت کنکور میتوانید با ما تماس بگیرید .

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید